Like many other websites we use cookies in ours in order to improve your experience on it. Do not worry, we do not keep information about you. For futher informattion please check our Terms and conditions

news

FÖRETAGSJÄTTAR ÄNDRAR MARKNADSFÖRINGSSTRATEGIER GENOM BLACK LIVES MATTER

FÖRETAGSJÄTTAR ÄNDRAR MARKNADSFÖRINGSSTRATEGIER GENOM BLACK LIVES MATTERfoto:
Rebecka Davidsson
created at: Tue Jun 02 2020| updated at:Fri Sep 24 2021
605
news
Efter att George Floyd dog till följd av att en polis i USA höll ner honom så att han inte kunde andas, har flera stora företag backat rörelsen Black Lives Matter och donerat stora summor pengar till ideella föreningar som stöttar jämlikhet. Stora protester runt om i världen stöttar Black Lives Matter rörelsen som nu växt sig större än någonsin efter George Floyds död tidigare i maj. Men det är inte bara protester på gatorna av civilpersoner, även företagsjättar såsom Google, Amazon och Nike står bakom rörelsen med förändrade marknadsföringsstrategier. Företagen har börjat med så kallad fallrelaterad marknadsföring, som trycker på aktuella händelser där hela världens kunder kan ta del av företagets ståndpunkt i ämnet. Första gången fallrelaterad marknadsföring användes var 1983 då American Express stöttade ombyggnationen av Frihetsgudinnan av en större kampanj för att samla i pengar för ändamålet. De större företagen lägger vikt vid att visa sina kunder lojalitet och vad som är viktigt för dem, berättar marknadsföring professor Americus Reed på Universitetet i Pennsylvania för New York Times. Företagen vill visa att de bryr sig om sina kunder och hoppas på att kunna knyta djupare relationer med dem. Han menade också att det är en strategi för att förstå de långsiktiga ekonomiska målen och engagera nya kunder. Amerikanska baserade företag så som Uber och Googles Youtube har gått ut med att de kommer att donera en miljon US dollar (ca 9,4 miljoner kr) var till de ideella organisationerna Equal Justice Initiative och The Center for Policing Equity. De ideella organisationerna The Center for Policing Equity, Equal Justice Initiative och Black Lives Matter har alla blivit marknadsförda och fler personer än någonsin donerar till de rättvis drivna företagen. Under 2017, The Center for Policing Equity mottog runt sex miljoner US dollar (ca 56,2 miljoner kr) efter dödsskjutningen av 17-årige Trayvon Martin. Samma år grundades den nu världskända Black Lives Matter organisationen som genererade över 200 000 US dollar (ca 1,8 miljoner kr) redan första året som verksamma. Detsamma gäller för världsartisten Beyoncé och Jay Z, som har donerad till Black Lives Matter rörelsen. De har också betalat borgen för ett flertal färgade människor som har suttit häktade till följder av protesterna runt om i USA. Nike ändrade sin slogan “Just do it” till “Don’t do it” på sina sociala medier, som uppmanar den Amerikanska befolkningen att sluta tro att landet inte har ett problem. Amazon, HBO, Twitter och Googles Youtube har alla ändrat sina biografier på sociala medier till hashtagen #Blacklivesmatter. Andra företag som står bakom rörelsen och har publicerat olika uppmaningar till den Amerikanska befolkningen är Netflix, HBO, Twitter, Adidas och Reebok.
© 2021 - The Swedish Times
All rights reserved
Download our app: